Summering av Kitzbuhler veckan i Januari 2016

posted in: Nyheter | 0

I bland har man tur och så får vi nog sammanfatta vår vecka detta år då snön föll ett par dagar innan vi anlände !

Vi anlände Måndagen den 18 Jan på morgonen, efter en snabb frukost och incheckning på vårt boende drog vi till Jochberg

där vi hade som mål att gå uppför Kuhkaser som ligger strax över 2000 m.

Vi startade från Alte wacht , vädret var kallt men en härlig vinterdag. Turen tog tre timmar och på toppen var det -15 grader så där var vi inte länge…

Övre delen ner till ca 1400 m var bra sen saknade vi ca 15 -20 cm.

Tisdagen tjuvade vi lite då vi tog liften upp till Bichlalm , ett nybyggt värdshus värt ett besök som vi inte hann då vi beslöt oss för att ta ett tjuvknep till och utnyttja rätten till Snowcat maskinen som körde oss upp mot Stuckkogel som bjöd på en 360 grader vidunderlig vy ner mot Kitzbuhl och in över Pletzergraben.

Från toppen av Stuckkogel tar vi av 40 m mot söder och droppar ner rakt nordost i linje mot Lachtalalm som ligger i riktning mot vårt nästa mål – Karstein. Det blir ett super nice åk – perfekt lutning för oss med lätt en meter lössnö, åket avslutas med skrå rakt vänster där vi sedan tar på hudarna och startar upp mot Karstein som mäter 1922möh. Väl på toppen erbjuds vi vy över bla St Johann och efter kaffe paus sätter vi av nerför mot Lämmerbichlalm där vi än en gång drar på hudarna och sätter fart runt om Hochetzkogel och nerfarten till bilen blir överraskande bra med goda snöförhållande hela vägen ner till p-platsen – en lång men härlig dag där vi var glada att vi tjuvade på morgonen – kvällen börjar perfekt med att snön lägger sig i byn så vi gick till sängs tidigt.

Vi blir hämtade av Andreas på Onsdags morgon, Andreas är vår guide som vi anlitar och det visar sig att hans oro över nattens vindar begränsar våra options men beslutar att sätta fart mot Gebra Kapell som ligger Längst in i Pletzergraben.Vi tjuvar tid via liften i Fiberbrunn och vi treversar ut 100m fr Hochhörndler spitze ner en bit i Reckwandgraben där vi sätter på hudarna för uppfart mot Jufenhöhe, väl uppe så drar det i väg nerför och nattens snöfall ger oss helt ospårad terräng hela vägen ned – perfekt åk !

Hudarna på och ca 1,5 tim senare kan vi inta kaffe pausen i Gebra kapell , ett litet öppet kapell med ett altare och några bänkar , stämningsfullt och mysigt ! Därefter nerfart ut ur Pletzergraben – en sträcka på ca 8 km. Taxi till p-platsen vid bergbannan.

Vi såg att Torsdagens väder skulle ge sol och ingen vind så Andreas fick ett nytt uppdrag !

Torsdagen tjuvar vi lift upp till Reckmos Nord där vi åker ut och runt om Hochhörndlspitze och droppar rakt ner i Hördlinger Graben där hudarna åker på och en bekväm tur på ca 1,5 tim påbörjas för att ta oss hela vägen in i dalen och vårt fika ställe Hochalm som ligger precis under Bischof , i motsatt sida ser vi de sista liftarna skymta på topparna från Hinterglemm och det är en sån här ” Vykorts dag ” för kameran !

Från Hochalm tar vi oss upp mot Windroaf som ligger strax under 1800 m därefter sätter Andreas av mot Bischofsjoch som ligger på en kam mellan Bischof och Grosse Gebra.

Allt runt omkring oss är orört och ett helt vidunderligt vinterlandskap upplevs , på kammen ser vi utöver Pletzergraben och andra sidan sträcker sig Wildalmgraben – så suverän vy.

Resan nerför blir lika trevlig som färden uppför – i djup – orörd champagne puder. Vi kommer åkande strax nedanför Gebra Kapel, så vi har en bit till Taxin som hämtar oss.

Väl tillbaka bjuder vår värdinna Elisabeth oss på Hazelnuts snaps – en i varje ben , bastun smakar lika bra efter en suverän dag !

Fredagen bjuder på veckans bästa väder Sol – vindstilla – klarblå himmel och perfekt snöförhållande, färden är inställd på p-platsen vid foten av Wildalmgraben och dagens mål

är Grosse Gebra. Vi tar första vägen upp till vänster i riktning mot Gaisberg för att sedan haka på ett spår som drar oss strax under Kleine Gebra där vi sen åker nerför i helt orörd djup mycket djup snö… och sätter av mot Grosse Gebra via väster. En brant och krävande klättring som tar oss ca 1,5 tim innan vi står på toppen !

Nerfarten tar vi i riktning mot Kleine Gebra och halvvägs ditt droppar vi ner mot Hochwildalm hutte och vidare utför Wildalmgraben.

Fredags kvällen påbörjas vid 17 tiden med vandring uppför i St Johann , vi stannar vid Gasthof Angereralm för kaffe och en Öl som satt där den skulle.

Skidåkningen denna vecka avslutas med pannlampa nerför pisten och summeringen var – alla glada alla nöjda !

Nu ser vi fram emot flerdagars turen i Mars med vackert väder med snö i massor – häng på !